Екодуки ще не на часі?
Розвиток інфраструктури не може не тішити людство, однак він негативно впливає на навколишнє середовище і живі організми. Дороги зменшують популяцію деяких видів, бо виступають як подразник та перешкода до ресурсів (по той бік), збільшують смертність тварин внаслідок ДТП.

Але як з цим боротися, придумали ще в XVII ст., а в 50-х рр. ХХ ст. у Франції з'явився перший повноцінний екодук. Зараз в Європі їх тисячі. Але в Україні збити лисицю на трасі — досі норма. Уявіть, перший екодук в СНД з'явився в Росії лише в 2016 р.!

Екодук — це споруда, призначена для допомоги тваринам в перетині автостради або залізниці, або іншої штучного перешкоди. Екодук може бути побудований у вигляді тунелю, моста, сітки, а також даху, залежно від того, для яких тварин він створювався.

У 1996 р. у Європі підрахували, що тварини щороку потрапляють у 507 000 ДТП!
Через це гинули близько 30 людей, більше 300 отримували поранення, а сумарні фінансові втрати досягали 1 млрж доларів.

А в 2005 р. було виявлено, що в США відбувається 1,5 млна ДТП з оленями на рік, що призводить до втрат 1,1 млрд доларів.

Мабуть, якби не збитки, свідомість і відповідальність людей у вирішенні цієї проблеми була б меншою. Проти екодуків говорять цифри: вони збільшують вартість будівництва дороги на 7-8%.

Але, тим не менш, у США за останні 30 років було побудовано тисячі екодуків, причому, більшість із них сконструйовано спеціально під окремі види тварин. Наприклад, в Монтані такі споруди були створені для захисту гірських кіз, у Массачусетсі — для плямистих саламандр, у Флориді — для пум, а в Каліфорнії — для пустельних черепах (смертність черепах відтоді зменшилася на 93%!).

Дослідження впливу екодуків на навколишнє середовище показали, що їх використання в значній мірі сприяє з'єднанню місць мешкання тварин.

Що ж до України, для нас зведення екодуків — дороговартісна та складна новинка. Для цього спершу варто провести статистику ДТП з участю диких тварин, дослідити їх популяцію та потреби. У той же час, міжнародні фінансові організації прихильно ставляться до таких проектів і вітатимуть тяжіння України до загальноєвропейських трендів піклування за природою. До того ж, ці заходи укладаються в концепцію підвищення рівня безпеки на дорогах, яку провадить Україна.